Annons

Annons

Sitewide generic

70.200 samplingar på 33 sekunder

Hans komposition är ett inlägg i copyrightdebatten. Men vad ska tyska upphovsrättsorganisationen säga om lastbilen med 70.200 blanketter om ersättning?

Det spelar ingen roll om det handlar om musiksnuttar lånade från James Brown eller Nina Hagen. När en kompositör ska registrera en låt hos Gema – motsvarigheten till svensak Ifpi och amerikanska RIAA så måste denna fylla i ett formulär för varje sampling som används. Även om det bara rör sig om en pytteliten snutt.

I dag fredag gör den tyske kompositören Johannes Kreidler ett kort musikaliskt verk i form av ett live-evenemang. Verket Product Placements innehåller 70.200 citat från olika musikaliska källor. För att redovisa rättigheterna för varje sampling har Kreidler fyllt i hela 70.200 blanketter.

Lite roligt i sammanhanget är att verket är blott 33 sekunder långt.

Annons

Annons

Johannes Kreidlers tes är att “allt kreativt arbete begagnar sig av främmande material”.

I förmiddags stannade en lastbil utanför Gema-kontoret i Berlin. Dags för lite avantgardistisk musikteater signerad Johannes Kreidler. Publik och press hade uppmanats att komma.

Om ni foxar firre eller googlar netto så kanske ni kan hitta senaste nytt i helgen. Några bilder finns redan på nätet, om ni går in på Kreidlers sida via länken nedan.

Kreidlers lilla stycke har han gjort med hjälp av programspråket Pure Data. Han har önskat sätta ljuset på kärnpunkter i den upphovsrättsliga debatten. En nog så het kartoffel i dessa tider av nedladdning – i folkmun kallat att chilla – och piratism – i folkmun kallat att johnnydeppa.

Kompositören har också en idé om att nutida konstmusik är en åderförkalkad dinosaurie. Nu ställer Kreidler saker på sin tipp genom Product placements.

Keep on truckin´, som Eddie Kendricks sjöng – och Robert Crumb tecknade.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons